Lilypie Maternity tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Daisypath Anniversary tickers

Thursday, October 13, 2011

Blueberry Cheese Cake

Hallooooooo...dah lame btol saye tak cite pasal masak-memasak ni kan. Bukan ape, kadang-kadang tu malas giler nak bertukang kat dapor. Kalau terpakse memasak pon, masak yang simple je. Janji anak-beranak kenyang perut.




Baru-baru ni saye try buat Blueberry Cheesecake sebab saye ni memang suke sangat dengan cake tu. Kalau gi mane2 kedai cake, mesti mate ni akan carik blueberry cheesecake dulu. Kalau takde, baru carik cake lain plak. Zuhair pon suke makan cheesecake, tapi yang plain jelah. Kalau suap Zuhair, terpakselah saye dok korek-korek bahagian yang plain je untuk Zuhair. Yang ade blueberry akan masuk mulut mommy nye...hehehehe.




Niat nak buat sendiri blueberry cheesecake ni memang dah lame. Dah banyak kali jugak saye dok carik kat internet resepi-resepi blueberry cheesecake, tapi kebanyakkan resepi yang saye jumpe sumenye tak bekenan di hati. Ade jugak resepi yang susah kite nak carik bahannye.




So baru-baru ni, sedang saye dok carik resepi-resepi masakan yang ade kat internet, tibe-tibe saye terjumpe satu resepi buat blueberry cheesecake. Saye suke dengan resepi tu sebab saye rase tak susah nak buat, bahan-bahan pon tak banyak yang diperlukan dan yang paling penting sekali penerangan dan cara-cara membuat yang lengkap. Tuan punye resepi ni pon sangatlah tidak "kedekut ilmu" dan sanggup melayan beberape soalan yang saye tanye.Semoge Allah S.W.T sahaje yang dapat membalas jase baik beliau kerane telah memberi ilmu yang bergune. Bile dah buat dan dah rase sendiri blueberry cheesecake ni, ape yang boleh saye katekan adelah...Resepi ni memang MANTOPPP, MABELESSS and MR.BOMBASTIK... tak sia-sia saye gi carik bahan-bahannye sampai 3 supermarket dalam sehari sementare tunggu Zuhair balik sekolah...^_^



Blueberry Cheese Cake saye yang pertame...Geram tengok toppingnye kan...






Mesti ade yang tertanye-tanye ape resepinye...Ok, skang saye nak cite, gi ambik pen dan kertas. Paling senang, copy n paste aje...Pastu save kat folder. Dah sedia sume...ok, 1...2...3...zassss










BLUEBERRY CHEESECAKE




Bahan-Bahan :


1 bungkus biskut digestives / biskut Marie (hancurkan sebanyak 2 cawan)


2 bekas soft cheese Philadelphia (sebungkus 300g)


2 sudu besar butter


3 biji telur (dibasuh dan dilap kering)


1 cawan gula


2 sudu besar tepung


1 1/2 sudu kecil esen vanilla


1/4 sudu kecil almond extract


1 1/2 cawan buah blueberry (kalau frozen jangan defrost, guna terus. nanti cheesecake jadi biru)




Topping :


Blueberry topping




* Kesemua bahan mestilah berada dalam suhu bilik bila hendak digunakan. Peralatan yang digunakan sentiase kering dan tidak berminyak.




Cara-cara :


1/ Hancurkan biskut menggunakan blender kering. Cairkan butter dalam microwave lebih kurang 10 saat. Kalau tak cukup, tambah 5 saat lagi. Kemudian campurkan butter dengan biskut yang telah dihancurkan tadi dan kepal-kepalkan.







2/ Kemudian tekan biskut tadi ke dalam acuan springform yang telah dialas dengan baking parchment (kertas minyak untuk memasak). Dah siap tekan, masukkan dalam freezer sampai ready untuk digunakan. Bungkus dengan plastik untuk mengelakkan bau makanan lain melekat pada biskut.




3/ Dalam mangkuk lain, pukul krim cheese hingga sebati dan berkrim.








4/ Kemudian masukkan gula, pukul lagi sehingga sebati.









5/ Masukkan tepung, sebatikan.









6/ Kemudian telur satu persatu setiap kali dipukul hingga sebati.Jangan masuk 3 biji sekali pukul. Anggaran dalam seminit setiap sebiji telur yang dipukul. Kemudian masukkan esen vanilla dan almond extract. Guna spatula atau senduk kayu untuk kaup bahagian tepi yang tidak bercampur dengan sebati.









7/ Kluarkan biskut dari dalam freezer dan balut bahagian bawah acuan spring form dengan kertas foil. Kemudian tuang adunan kek ke dalam acuan springform. Goncangkan sikit untuk ratakan permukaan secara perlahan.









8/ Kemudian taburkan buah blueberry ke seluruh adunan kek. Jika adunan sedikit pekat, campakkan buah blueberry supaya terbenam hingga ke dasar kek. Masukkan acuan springform yang berisi adunan kek tadi ke dalam loyang lain, dan tuangkan air panas ke dalam loyang tersebut ( jangan tuang kat dalam adunan kek pulak ye). Panaskan oven selama lebih kurang 20min dengan suhu 145' C









9/ Bakar guna teknik 'waterbath' untuk hasil yang cantik dan kek tidak merekah selama 45-55 minit dengan suhu 145'C-150'C. Jangan sampai kek terlebih masak dan kek mula pecah-pecah.













10/ Setelah masak, keluarkan loyang yang berisi air tadi dan tinggalkan semula kek tersebut di dalam oven selama beberapa jam dengan pintu oven sedikit terbuka bagi mengelakkan kek pecah-pecah atau merekah.











11/ Sejukkan dalam peti sejuk sebelum dimakan sekurang-kurangnye 3-4jam atau 1 malam...


12/ Hiaskan dengan blueberry topping sebelum dihidang. Kalau tak nak topping pon boleh, ikut citarasa masing-masing. Bagi saye kalau ade blueberry topping nampak lebih menyelerakan, tak gitu...:)











Bolehlah dihidang...^_^






Kepada yang ingin mencuba resepi ni, saya ucapkan...




"SELAMAT MENCUBA"

1 comment: